29 september, 2011

Klasse 10 B

Det har blitt ment mye om Klasse 10B, realityserien på NRK om en klasse som scorer dårlig på tester og som så får superpedagoger inn for å trylle de om til en av norges beste klasser.

Du kan se episoder her. Litt søking rundt omkring gjør at du også finner meninger om dette programmet som blogginnlegg og foruminnlegg o.l. F.eks. på http://www.utdanning.ws/templates/udf20____22252.aspx hvor man ikke er akkurat fornøyd med hvordan dette prosjektet skred fram.

Nå kjenner jeg ikke alle rammene her, jeg vet f.eks. ikke om disse lærerne fullt ut skal erstatte de som var der, eller om det er en del ting, og da kanskje tidkrevende ting, fra skolehverdagen, som de slipper å være med på. Okkesom, det første programmet i serien gjorde meg egentlig litt furten. Hva kan man egentlig oppnå med en slik serie?

For det første, det er positivt at man setter fokus på hvordan skolehverdagen er. Det er positivt for lærere som krever å bli trodd på at de jobber mye mer enn lønningsposen tilsier. Det er positivt for lærerhøgskolene, der vi får se mer til de hverdagen vår egentlig handler om; elevene våre studenter skal utdannes til å håndtere. Det er viktig for elevene, mange kan få et push til å gjøre en innsats, eller en følelse av ny start (tør jeg si blanke ark...).

De kommer selvsagt til å lykkes, hvis ikke hadde jo dette vært meningsløst. Hvis elevene derimot hadde gjort det like dårlig som før, så tyder det vel på at en gjeng høyt utdannede pedagoger ikke kan erstatte allmennlærerne som vanker i klassene fra før. Det slår vel beina unna mye av utdanningen som skjer i Norge. Hva skal vi med utdanning dersom det ikke gir resultater? Hvis elevene derimot gjør det bedre enn før, hva da?
1. Stakkars lærerene som har inngått avtale om å bli erstattet! Hva vil foreldrene til neste års tiendeklassinger si til at de samme lærerne skal ta seg av neste års tiendeklasse?
2. Som det kommer fram i artikkelen; elevene gjør det bedre, men så settes det ikke av RIKELIG med tid for å dele de gode tankene og ideene med andre lærere og foreldre? For det kommer iallfall ikke klart fram i serien så langt.
3. Hvordan vet vi at eventuelt bedre resultater skyldes nye lærere? Jeg hadde nok også gjort en bedre innsats på mange områder hvis jeg hadde et TV-team hengende over skuldra. Jeg sliter nå med å måke kubikk på kubikk med snø, men sett noen journalister og TV til å følge meg, og jeg skulle spadd snø til den store gullmedalje. Og hvor mye av elevenes motivasjon og innsats skyldes at det nærmere seg videregående opplæring? Her hadde det vært interessant å sammenlikne med andre tiendeklasser ved skolen.

Vi har nå sett flere serier som mer eller mindre realistisk skal gi et nærbilde av norsk skole. Mest kjent ble serien Blanke ark, der man kunne se hva man fikk til bare man hadde uendelig tid til hver elev. I den andre serien, lærerne, fikk vi kanskje et mer realistisk innblikk i hvordan hverdagen til lærere er. Ære være den nyutdannede læreren som gikk med på å la et TV-team følge sine første spede skritt i nytt yrke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar