08 september, 2011

Papirhelikopter

En gang var jeg bråkjekk og mente at det som ikke kunne bevises eller forklares ved å brette papir ikke var verdt å bevises, men det stoppet brått da jeg støtte på cosinussetningen. Eller likninger... eller... ja, du skjønner.  Men det forhindrer ikke at veldig mye KAN vises, eksemplifiseres og illustreres med papir og brettinger. Og man trenger kanskje ikke ekstremferdigheter for det.
Når jeg introduserer temaet funksjoner har jeg ofte brukt et enkelt lite eksperiment om papirhelikopter. Poenget er å undersøke hva avhengige og uavhengige variable er.
- Hvordan vil brettingen av vingene påvirke snurringen?
- Hvordan vil vekta, i form av påhengte binders eller annet, påvirke hastigheten?

Simple spørsmål, men den andre er egentlig ikke helt enkel å svare på. Elevene får finne en måte å notere resultater, utføre eksperimentet, lage en hypotese osv. Lærere på kurs har ofte fått sansen for dette (utrolig enkle) eksperimentet også.

Jeg prøvde dette lille forsøket da jeg i min tid hadde en prøveforelesning for å jobb ved høgskolen, og daværende dekan hengte seg opp i at jeg nevnte spørsmålet "Hvordan ville dette forsøket gått på månen?" Det ble rett og slett en diskusjon mellom tilhørerne som dro ut så lenge at jeg ikke fikk gjort halvparten av det jeg hadde planlagt på prøveforelesninga...

Du finner en enkel oppskrift på hvordan man kan lage slike helikoptere her (og mange andre steder ved et kjapt google-søk): http://www.exploratorium.edu/science_explorer/roto-copter.html

2 kommentarer:

  1. Hvordan ville det gått på månen?

    Så folk på en høyskole visste ikke at det er vakuum på månen og heller ikke at luftmotstand/vekt har intet å si i slike omgivelser? Anbefaler å se en viss video av en amerikansk astronaut som slipper en hammer og ei fjær fra lik høyde.

    SvarSlett
  2. Hei Emil - takk for kommentar!
    Jo, de kom nok fram til det ganske raskt. Men ikke alle var der av faglig interesse heller da, så månens mangel på atmosfære var kanskje ikke det de var mest opptatt av! Det er jo noe herlig besnærende med at ikke engang et helikopter ville kunne lette fra vår kosmiske nabo!
    Jeg nevnte også dette eksperimentet med hammer og fjær (de som er interesserte kan google David Scott fra Apollo 15) men hadde ikke tid til å finne videoen der og da - man er stresset på prøveforelesning! :)

    SvarSlett