20 februar, 2014

If this then that

Denne nettsida kommer kanskje mer i kategorien "morsomt å bruke" framfor å være det nyttigste som fins, men jeg sitter også med følelsen av at dette må da kunne brukes til noe nyttig?
Ifttt er en forkortelse for If This Then That og for de som måtte ha prøvd seg på programmering en gang i fortida vil nok det lyde kjent. Skal man gi en teknisk duppeditt instrukser på en eller annen måte er det ofte nødvendig å fortelle den at "hvis dette inntreffer, da skal du gjøre slik og slik". I stedet for å lære seg et av de mange programmeringsspråkene som fins har Ifttt gjort det lett for hvem som helst å la nettsider og duppeditter snakke sammen på denne måten.
Noen eksempler, så vi skal skjønne hva det dreier seg om:


Du ønsker å lage et "program" slik at hver gang noen tagger et bilde av deg på Facebook, så vil du få dette bildet tilsendt på e-post. På ifttt.com kalles slike program for oppskrifter (recipies). Da kan vi si at THIS-delen av programmet er "HVIS noen tagger meg på facebook". THAT-delen blir så "DA skal bildet jeg er tagget i bli sendt til e-postadresse slik og slik". Akkurat dette er det ifttt gjør det lett å få til. Du velger først THIS, og har da muligheten til å velge blant en rekke sider og apper, blant annet Facebook.


Du må aktivere facebook på ifttt slik at ifttt-sida kan snakke med facebook-sida. Så kan du sette opp det som skal gjøre at ifttt våkner til liv, og det kalles for triggere. I dette eksempler er triggeren at noen tagger deg i et foto. (Hvilke triggere du kan velge mellom kommer an på hvilken THIS du har valgt.)


THIS er så ferdig og ser slik ut:
Så over til THAT. Vår THAT er "send en e-post med bildet som vedlegg til min e-post adresse". 


Jeg velger derfor Gmail og får opp valgmulighetene jeg har for forskjellige THAT (de kalles for så vidt actions i ifttt) i Gmail. Det er bare en ting man kan få gmail til å gjøre, og det er å sende mail....

'
Når du har valgt action for din THAT, kan du stille inn denne slik at den gjør nøyaktig det du vil. Vi ønsker f.eks. å sende det taggede bildet til f.eks. per@ulv.com.


I bildet over ser du også at du kan stille inn emnefelt, teksten i mailen og vedlegget. Ved å trykke på de hvite og blå plussene til høyre kan du velge hva du kan sette inn i de forskjellige delen. På Body (altså selve e-posten) kan du sette inn hvem mailen er fra, lenke til noe, hva som er skrevet på bildet osv osv). 

Til slutt kan du godkjenne hele oppskriften og se over om alt er riktig.

Det er nesten litt magisk følelse over dette når man får det til. Så hva kan man bruke dette til? Trenger du ideer er det side opp og side ned av forslag fra andre brukere og ferdiglagede oppskrifter. Det kan være alt fra å legge alle instagrambildene dine automatisk i en Dropbox-folder til meningsløse ting som å spille "We are the Champions" på telefonen din hver gang Norge tar gull i OL (denne siste tror jeg bare fungerer i USA). Blogger du eller bruker flickr, Dropbox, Evernote, Instragram, twitter, YouTube osv osv, er det et vell av muligheter du kan utforske på ifttt. 

De oppskriftene jeg har hatt mest nytte av er 
- automatisk sende instagrambilder med bestemt tag til både flickr, dropbox og facebook.
- sjekke når jeg kommer på jobb og sette inn tidspunktet nederst i et regneark
- når jeg favoritt-merker et innlegg på twitter blir dette automatisk føyd til i slutten av et evernote-dokument.


1 kommentar:

  1. Veldig kult konsept som jeg burde utforske mer. Foreløpig bruker jeg det bare til å lage en tweet og en Facebookpost hver gang jeg blogger i Wordpress-bloggen min. Det fungerer så det suser.

    SvarSlett